مشق عشق

این است میدان انتظار! (ماهنامه داخلی دانش آموزان عضو انجمن اسلامی شهرستان ابرکوه)

مشق عشق

این است میدان انتظار! (ماهنامه داخلی دانش آموزان عضو انجمن اسلامی شهرستان ابرکوه)

جنگ ما بر سر دین بود یا کشور؟

جنگ ما بر سر دین بود یا کشور؟

انقلاب اسلامی، یکـی از شـگرفتـرین انقـلابهای دنیاسـت که از قیـام عاشـورا و مـردی از تبار عاشوراییان نشأت گرفته است. یکی از نگینهای درخشان این انقلاب، جنگ تحمیلی-اصطکاکی 8 ساله­ای بود که میدانی شده بود برای رشادت و جوانمردی. در جنگ و پس از جنگ، مثل قبل از جنگ، آمریکایی­ها از داخل و خارج که از انقلاب و پیروزی مردم از جنگ هراسان شده بودند، به دنبال راهی برای تحریف انقلاب اسلامی بودند، پس اشکالاتی بر انقلاب و اصول عقیدتی ما وارد کردند؛ از جمله اینکه با سوء استفاده و فهم از شعارهای دوران دفاع مقدس که از قلب مردم می­جوشید و نشانگر کینه­ی آنها از ظلم و استکبار و بی دینی بود، نظیر »جنگ، جنگ، تا پیروزی و یا راه قدس از کربلا می­گذرد« ایرانیان مسلمان و شیعه­ی علی(ع) را متهم به جنگ طلبی، تجاوزگری و طمع کردند و گفتند، اینکه جنگ شما برای اسلام بوده، شعاری بیش نیست. ولی این حرف لطیفه­ای است که مردم حقیقت جوی دنیا را به خنده وامی­دارد، چراکه: صدور انقلاب را که از زبان مبارک امام شنیدیم، کشور گشایی و جنگ طلبی نبود. در این مورد بعداً بحث می­کنیم.

1-       جنگ از سوی رژیم بعث آغاز شد و کشور ما تنها به دنبال دفاع بود نه کشورگشایی، چون خود در ابتدای راه بود و فکر به کشورگشایی و جنگ به طور کل به ذهن هیچ یک از رهبران کشور و در صدر همه، امام(ره) خطور نمی­کرد. اصطلاح

2-       جبهه­های ما بیشتر از آنکه جای جنگ باشد، تجلیگاه و مبلغ دین بود. یعنی در هر گوشه­ای که نظر می­کردی، قرآن بود و همهمه­ی راز و نیاز رزمندگان. نه ریایی بود و نه هراسی. همه آمده­بودند که بروند. اینکه بعضی ابلهان می­پندارند بعضی برای کوپنش آمدند و امتیازات بعدی، باید بدانند که جنگ و جهاد در راه خدا توفیق حضور می­خواهد. آنها که در متن جنگ و تصمیم­گیریهای آن بودند، رزمندگان واقعی اند، و آنها که برای اعتبار رزمندگی آمده بودند- که البته بسیار اندک و ناچیزند- مترسکانی بودند که بیشتر برای ترس خودمان از ایمانمان بودند و نه برای ترساندن بی ایمانان! سهم ملی­گرایان و توده­ای­ها و دیگر احزاب اوایل انقلاب، با آن همه ادعا، جز اندکی بیش نبود که گاهی همانها هم موی دماغ رزمندگان مخلص ما می­شدند.(آن طور جبهه رفته­ها از خاطراتشان در برخود با کومونیستها و لیبرالها تعریف می­ کنند.) در ضمن، حساب منافقین و مبلغین و فریبخوردگان آنها، جدا!

3-       غربی ها و در صدرشان آمریکا و انگلیس، در حال ترویج بی­بندوباری، تنبلی، نومیدی، انحراف از دینداری و ایمان و در کل، تجاوزگری بودند. این تحرکات داشت کم کم کل بلاد اسلامی را فرامی­گرفت که ایران انقلاب کرد، جنگ کرد، خون داد تا سخن امام، یعنی ادای تکلیف بر دوش را تحقق بخشد، چه نتیجه­ی آن پیروزی باشد و چه شکست. که نتیجه­ی آن، بیداری مردم مسلمان و غیر مسلمان بود.

4-       جهانیان که تا آن زمان ما، انقلاب ما و اسلام ما را فقط از زبان رسانه­های غربی شنیده­بودند و ذهنیت کامل و صحیحی نسبت به ما نداشتند -که ندارند- با دیدن واقعه­ای مثل جنگ تحمیلی، دریافتند که هنوز هم می­توان در جهان امروزی ارزشمند زندگی کرد و ارزشمند فدا شد-همان حلقه­ی بزرگ گمشده­ی تمدن غرب، یعنی ارزش- فهمیدند که انقلاب و اسلام و ملت ایران­زمین نه جنگ­طلب است و نه بی­فرهنگ، بلکه ارزش خود را ارج می­نهد، حال آنکه به ضررش باشد که این عین فرهنگ متعالی و عین تمدن والای اسلامی- ایرانی است.

5-       در دین و مذهب ما این حکم است که هر عمل باید با نیت خدایی انجام شود. جهاد در راه خدا، یکی از تجلیگاه­های عمل به احکام اسلامی­است. جهاد، فتوای امام زمان و یا نائب او در عصر غیبت را می­طلبد، که این را امام(ره) انجام داد.

*****

یادمان هست که امام فرمود: ایران برای اسلام است، نه اسلام برای ایران! این سخن را گفت و مهر محکمی بر دهان به اصطلاح روشنفکران تمام اعصار ایران زد. ایران وقتی برای خدا و دینش یعنی اسلام باشد ناموس ما می­شود. ایران وقتی فدای امام زمانش باشد خاکش درّ و گوهر می­شود و خونی که به خاطرش ریخته شده طلا می­شود. ایران وقتی ارزش دفاع کردن  دارد که خود از ارزش­های والای انسانی و الهی، تعالیم نبوی و آموزه­های أئمّه دفاع کند. رفقا، این دنیا، صحنه­ی کشف ارزشهاست. اگر ارزش را بشناسیم و گرامی­اش بداریم، خودمان هم ارزش می­شویم. همانطور که خاک ایران از اسلام دفاع کرد و خودش از بالاترین ارزش­ها شد. حالا جواب سؤال را درمی­یابیم:

«کشور ایران از اسلام دفاع کرد و خدا هم از ایران؛ پس ما اول از اسلام دفاع کردیم و بعد از ایران!»

 محمدرضا فلاحزاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد